Dinsdag 3 januari, Lulea

25 januari 2023 - Gammelstad, Zweden

Gisteravond boodschapjes gehaald en eerst samen aan het ontbijt. Met Latta op brood, wie kent het nog:) Wekker vanmorgen wel gezet voor de zekerheid. Het daglicht duurt niet zo lang dus die tijd willen we optimaal benutten.

Vanavond staat een sneeuwschoen wandeling met gids op het programma, dat hadden we in Nederland alvast geboekt. En op vrijdag een huskytocht, die staat vast!

Eerst samen naar het touristcenter, inspiratie opdoen om zoveel mogelijk te doen en zien nu we er toch zijn. Wat een vriendelijke mensen en goed geholpen. Bevestiging van eigen ideeën, je leest het verderop.

• Deze dag zijn we naar Gammelstad gegaan. Het staat op de Unesco lijst o.a. vanwege de vele authentieke Zweedse rode huisjes.
  • Kickslee gehuurd, lachen!!
  • Klein informatiecentrum bezocht, leuk om te leren over onder andere de huisjes! Het rood is een typische kleur waar ook niet van afgeweken mag worden.

In de avond zijn we opgehaald bij de receptie om vervolgens buiten de stad de sneeuwschoenwandeling te doen. Met nog een paar andere mensen zijn we met de gids de heuvel opgelopen. Natuurlijk speciale sneeuwschoenen aan. Op de heuvel uitzicht maar vanwege teveel bewolking geen noorderlicht te bekennen. Rendiervachten waren mee dus lekker om op te zitten bij de vuurplaats. Er werd een  vuurtje gestookt, koffie thee en bessensap gedronken. De gids gaf uitleg over het leven hier in Zweden, het noorderlicht en liet wat 'hoe maak ik vuur zonder aansteker' skills zien. Een leuk avondje op pad! Avontuur bevalt ons wel!