Vrijdag 6 januari 2023

29 januari 2023 - Luleå, Zweden

De huskytocht!

Vanmorgen om 10.00 stond de huskytocht op het programma. Dit hebben we in Nederland al vastgelegd want dat is iets om niet te missen tijdens een reis naar Lapland. Tenminste ons idee. Een half uurtje rijden vanaf Luleå werden we welkom geheten. We kregen er allemaal een extra paar sokken aan en nog warmere wanten (nee geen handschoenen) . Lena en Jort kregen ook nog een extra skioverall over het eigen thermohemd, fleecetrui en ski jas. En natuurllijk de muts op! Mooi droog weer en lekker ingepakt.

Instructies gekregen en afgesproken dat Dave eerst en ik later de slee ging besturen. Besturen is hangen en op tijd remmen. Afspraken eigenlijk niet elkaar inhalen en vooral genieten! Er waren nog een aantal andere mensen die elk een eigen slee met honden hadden en de eigenaren op de sneeuwscooter voor de hele bups uit. Dat was een belevenis! Honden niet te houden en racen over het ijs. Niet zo goed op papier te zetten maar wel te begrijpen hoe fantastisch dat is om te beleven! Af en toe een stop en check waarbij gevraagd werd of iedereen oké was. Jort had een beetje koude tenen maar verder prima! Op een gegeven moment een klein beetje uit de bocht gevlogen (lees: na scherpe bocht slee vast in verse sneeuw , niet omgekukeld) door stuurfoutje van mij.. Het mocht de pret niet drukken.

Na de tocht (van ongeveer een uur) snel opwarmen bij het vuur in een houten stuga. En ahhhhh er waren husky puppies van 2 weken oud die ook even binnen mochten. Cuteee....Opnieuw een geweldige belevenis zo met ons gezin!  In de middag nog even het langlauf parcours en skibaantje in de stad bekeken. Zelf niet gedaan want het is echt fris. We besluiten om lekker koffie te gaan drinken in de stad, taartje erbij en verder vandaag lekker genieten bij het huisje.