Donderdag 5 januari 2023

29 januari 2023 - Storforsen, Zweden

Rondreisje en noorderlicht!

Vandaag op de planning een stukje van Zweden verkennen. Het is toch leuk om wat meer dan 1 plaats te verkennen. In de voorbereiding van onze trip al wat plaatsen/ bezienswaardigheden in de omgeving verkend. Dit is bevestigd bij het touristcenter op dag 2. Het aantal kilometers  (ruim 350) ook goed te doen rekening houdend met relatief korte periode met daglicht. In de ochtend was het rond 08.30 licht, 's middags rond 14.30 al een heel eind donker.

We zijn 's ochtends om half 9 vertrokken richting Storforsen. Onderweg weinig verkeer, veeeel bomen en warempel elanden! Of rendieren? Wat zagen we daar nu verderop staan? Even op de rem trappen zat er niet in en tegen de tijd dat de telefoon bij de hand was om het vast te leggen al lang en breed te laat om het vast te leggen. Maar we hebben ze(denk rendieren) gezien, dat is toch weer een geluk geweest! Na een stukje rijden aangekomen in het natuurreservaat. Alhoewel de hele omgeving al een oase van rust en ruimte is! In dit natuurreservaat (Storforsen) ligt een van de grootste stroomversnellingen van Europa. In ongeveer 5 kilometer komt de rivier 80 meter omlaag. En zelfs al bevind deze zich in Lapland, het is niet helemaal bevroren in de winter. Er werd al verteld dat het zeker de moeite was om te bezichtigen en dat kunnen we alle vier beamen. Stel je voor, een sprookjesachtig wit wonderland, geen mensen, geen massatoerisme alleen indrukwekkende natuur! Werkelijk prachtig. Allemaal wandelroutes dus de tijd genomen om er rond te kijken en te genieten! En foto's maken natuurlijk! Handschoenen even uit maar daarna vlug weer aan want wel koud!

Na deze bezichtiging door naar de plaats Jokkmokk! Klinkt leuk he? Vanuit het niks tijdens het rijden ineens in de verte allemaal verlichting. Het bleek Kåbdalis Skidliftar, een ski oord. Leuk! Alleen even gekeken om vervolgens door te rijden en de Arctic Circle te passeren! Op de poolcirkel natuurlijk een stop want dat moet op de foto! Voor Dave niet de eerste keer dat hij op de poolcirkel staat. In Finland is hij er als kind al eens geweest! Alhoewel de plaats niet heel veel bijzonders was toch gaaf om geweest te zijn!

In Jokkmokk hebben we het Ajtte Museum bezocht. Een plaats om meer te leren over de oorspronkelijke Sami cultuur, toen en nu. Een leuke en interessante ervaring, ook voor Lena en Jort. Meer te weten gekomen over o.a. de traditionele kleding, het houden van de rendieren, het jagen en leven van de Sami door de jaren heen in een toch dunbevolkt gebied. Ook over de flora en fauna van dit gebied. In het voorjaar staat de plaats bekend om een grote markt; helaas te vroeg. Maar leuk om het plaatsje en museum bezocht te hebben. Op de terugweg is het treehotel in Harads; letterlijk een hotel in de bomen. Omdat het inmiddels al donker was niet gezien, wel op de plaatjes:) Het is inmiddels af en toe flink aan het sneeuwen. Echt winter wonderland. Nog wat boodschapjes gehaald in Boden en daarna terug naar ons fijne huisje in Luleå. Na het eten lekker relaxen, Mario Karten en netflixen. Kinderen naar bed maar rond 23.00 een melding dat de kans om het noorderlicht te zien aanwezig was. Dave en ik naar buiten, het meer voor ons huisje opgelopen en wat denk je: het Noorderlicht te zien! Een soort groene regenboog, veranderend van vorm en intensiteit! WAUWWW, naar binnen gestormd, Lena en Jort wakker gemaakt en met z'n allen verwonderd staan kijken. Wat een kadootje dat we dit op deze schitterende dag ook nog mogen beleven! Super!